۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

مردمانی که آموخته اند قاتل باشند حقوق بشر نمی شناسند.

شاید شما هم مثل من از صحنه به زمین کشیده شدن قذافی و مانند حیوان رفتار کردن با او برای لحظه ای دلگیر شده باشید اما آیا شما هم مثل من با خودتان فکر کردید که چه آموخته اند جز همین؟
آنهایی که عکس و فیلمشان را هنگام مرگ قذافی دیدیم زیر چهل ساله هایی بودند که همین حکومت بر آنها تاخته بود و مَرگاندَن را جز‌‌ء لاینفک زندگی شان قرار داده بود.
مدرسه هایی که نساخته بود.شبکه های اجتماعی که بسته بود.زنانگی و مردانگی که از آنها دریغ کرده بود.جهانی که به آنها نشان نداده بود.مهربانی هایی که نبخشیده بود.زجر و شکنجه و ترور و فریادهای همراه با تکان دادن انگشت تهدید و قتلهایی که سرلوحه ی بودنش کرده بود.
حالا آن جوانهایی که او را در دست دارند برای بودن خودشان زجر و شکنجه و قتل را از خود رهبرشان کپی برداری کردند.
انسانیت در ذات بشر نیست.اگر بود هزاران سال به طول نمی انجامید که از غار نشینی و هم نوع خواری به تمدن و شهر نشینی و حقوق بشر برسیم.حقوق بشری که هنوز هم حتا در مملکت خودمان ایران دکترای دانشگاه ام آی تی نوع شمشیری و گردن زنی و دست بریدنش را می پسندد چون اسلامی است.
انسان بودن اکتسابی و آموزشی است و من می ترسم که با تفکیک جنسیتی,با بیشتر بسته نگه داشتن درب مملکت,با شستشوی مغزی بیشتر رادیو تلویزیونی,با خودی کردن اینترنت,با اعدام های بیشتر و قصاص های عجیب و غریب و با هرچه که تا به حال در ایران انجام داده اند و می روند که بدترش را در پیش بگیرند نه تنها سرنوشت رهبرانش قذافی وار باشد که حتا سرنوشت مردم بدتر از اینکه در صفحه حوادث می خوانیم بشود.
روح های سرگردان و قلبهای بی رحم و جسم های معتاد به کراک حقوق بشر نمی شناسد.

۱۳ نظر:

  1. با این که میگی انسانیت در خون نیست موافقم و این که میگی خودش کرد و بایدهم سرش میومد هم آره تا حدود موافقم.
    ولی ای یاد نبریم بیش از 80 درصد از جمعیت لیبی سواد دارن و درس خوانده هستن.
    مردمش با راحتی به اروپا اونم از طریق ایتالیا سفر میکردن.
    دارای سطح زندگی بالاتر از ما ایرانیا بودن.
    حقش بود قذافی ولی تنها دلیلی که باعث اون نوع مرگش شد شور انقلابی بود که بنظرم همین شور انقلابی باعث میشه تا در اون کشور هم مثل ایران بسیج و سپاه انقلاب و دادگاه انقلاب بوجود بیارن که همین براشون ترسناکه

    پاسخحذف
  2. منهم از رفتار به اصطلاح انقلابی ها ناراحت شدم اما بیاد آوردم که مگر ما خود بر هر گلوله بالای مدرسه که بر سینه ایی مینشست هورا نمیکشیدیم و برای خرید کیهان برای دیدن پیکر های سوراخ شدهصف نمیکشیدیم باری امروز هم فرقی نکرده مردمی که ساعت 5 صبح برای تماشای اعدامی میشتابند حتما رفتاری بهتر از انقلابیون لیبی نخواهند داشت و این همان مرگ انسانیت است و بس . . .

    پاسخحذف
  3. من از قذافی متنفر بودم و با جنایاتی که کرد باید منتظر چنین عواقبی هم می بود. ولی شاید شما جوانتر از اون باشید که فجایعی که در سال 57 در کشور خودمان اتفاق افتاد بیاد بیاورید. ما که مدرسه داشتیم تحصیل رایگان داشتیم حتی کمک هزینه تحصیلی میگرفتیم. توی مدارس تغذیه میشدیم. ولی چه افسران رشیدی که تمام امنیت کشور به وسیله آنان تامین میشددر خیابانها تکه تکه شدند. و خانواده شان موردآزارو اذیت قرارگرفتند. متاسفانه هرگز علمای دینی به ما درس جوانمردی و گذشت نداده اندما از بچگی شاهد قربانی کردن حیوانات بوده ایم و حال هم با این اعدامها و قصاص هاو اجرای احکام شرعی هر روز انسانیت خود را بیشتر از دست میدهیم

    پاسخحذف
  4. درود بر آبجی شیرازی در چک
    این گونه اعمال درست نیست.احتمال اینکه در جامعه ما هم به وقوع بپیوندد زیاد است و این ناشی از تنفری است که سیستم در جامعه ایجاد کرده است یا میوه های یک سیستم دیکتاتوری است .مردم ممکن است درک نکنند اما افراد انقلابی باید بدانند که کشتار شروعی بسیار بد برای یک انقلاب خواهد بود و بخشش می تواند سنگ بنای مناسبی باشد.
    هنوز ما نتوانسته ایم کشتارهای سالهای مختلف بعد انقلاب را هضم کنیم

    پاسخحذف
  5. کشته شدن قذافی یک مساله احساسی بود، احساسی که ناشی از کشته شدن هموطنانشان توسط قذافی نشات گرفته بود. هر چه بود آنها یک قدم به آزادی نزدیک شدند. اما نگاه منفی شما به مردم این کشور و حتی آینده کشور خودمان را که در متن آورده اید را هم درست نمیدانم. راه دموکراسی را مردم ما خوب پیش میبرند، فقط کافی است یک نسل دیگر بگذرد تا قهرمان سازی تمام شود. آنگاه یک پیروزی جاودان خواهیم داشت.

    پاسخحذف
  6. با اين وضعي که اينا دارن پيش مي رن سال ديگه همين موقع زمزمه هاي " عجب غلطي کرديم ! " ازهمه جاي ليبي بلند مي شه !!!...
    در ضمن قزافي هر چي که بود مثل يه مرد تا آخرين لحظه تو خاک آبااجداديش موند و فرار نکردوهمون جاهم کشته شد، اماتمام مردم دنياديدن که اين به اصطلاح انقلابيون ليبي با يه اسير زخمي چطور رفتارکردن!!!...
    به قول معروف " سالي که نکوست از بهارش پيداست ."

    پاسخحذف
  7. دقیقا تصویر ایرانی بدتر از آنچه که در الان داریم را برای لیبی به وضوح می بینم . اطمینان دارم که در چند دهه آینده مردم لیبی بر خودشان لعنت می فرستند .

    پاسخحذف
  8. همین حالا ایران بدتره از لیبی.مرمی که به بچه و پیر و جوان تجاوز می کنند و برای تماشای اعدام صف می کشند و به صورت معشوق اسید می پاشند و از طرف حکومت مورد نشویق غیر مستقیم قرار بگیرند ده سال دیگر همین مزدم لیبی هستند

    پاسخحذف
  9. با تفکیک جنسیتی,با بیشتر بسته نگه داشتن درب مملکت,با شستشوی مغزی بیشتر رادیو تلویزیونی,با خودی کردن اینترنت,با اعدام های بیشتر و قصاص های عجیب و غریب و با هرچه که تا به حال در ایران انجام داده اند و می روند که بدترش را در پیش بگیرند نه تنها سرنوشت رهبرانش قذافی وار باشد که حتا سرنوشت مردم بدتر از اینکه در صفحه حوادث می خوانیم بشود.
    { اینها حقیقت ترین بخش نوشته ی شماست } متاسفم ولی درست است

    پاسخحذف
  10. لازمه همه جنبشهای مردمی غیر از هیاهوهای احساساتی داشتن اصولهای انسانیست که رهبران انان نمیبایستی در هیچ شرایطی بگذارند لمپنهای انقلابی نما انرا بربایند ء زیرا انچه بر انقلاب ما رفت پیروزی لمپنیزم بیخرد بر افراد دانا و کارامدان انقلابی بود. آگر ذر همان ابتدای سر دادن ندای ازادی خود بکوشیم که انسان هم باشیم و بمانیم دیگر ضرورتی هم ندارد که از ترسمان شکنجه کنیم یا تیرباران مخالفانمان را هم شروع کنیم.

    پاسخحذف
  11. و تمام اینهایی که گفتی دلیلی برای وحشی گری انقلابیون لیبی نمیشه و این ننگ رو همیشه با خودشون به یادگار خواهند داشت, مگر هندیها تمام وقت در حال آموزش مدنیت و انسانیت بودن که اون طور انگلیسیها رو بیرون کردن؟ به نظرم تمام کسانی که توی این جنایت دست داشتن باید توسط یه دادگاه خارج از لیبی محاکمه بشن, تا امروز لیبی رو با رهبر دیکتاتورش میشناختم, حالا با بربرهای انقلابیش, اگه تا دیروز یک آدم نامتعادل روی دوش مردم لیبی سوار بود حالا ده ها از اونها هستن و به مراتب نامتعادل تر, امیدوارم همین جا بتونن جلوی خشونت و افراطی گری رو بگیرن, از انقلاب دل خوشی ندارم و به این امید که کشوری آزاد داشته باشیم, بدون انقلابی گری

    پاسخحذف
  12. درود بر همشهری عزیزم
    قسمتهایی از کتابتون رو اینجا خوندم
    http://www.khalije-fars.com/item/892
    بعید میدونم به این راحتی گیرم بیاد ولی حتمن پیداش میکنم و میخونمش
    ممنون

    پاسخحذف
  13. من از طرف ردم لیبی ر 30 سال آینده میگم نور به قبرت بباره قذافی!
    اما اگر از اشتباهات ملت ما درس بگیرند شاید 30 سال دیگه جمله دیگه ای بگن.

    پاسخحذف