۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

افکار من و حرفهای یک استاد پیر آلمانی...

امروز یکی از اساتید آلمانی کالج که بیش از ۷۰ سال عمر دارد مرا زیادی به فکر انداخت.می گوید پیش از انقلاب بسیار به ایران سفر کرده است و بعد از انقلاب یک بار که برای همیشه اش بس بوده! شیفته ی عمر خیام و حافظ و اصفهان و طبیعت کردستان است.
امروز که من با دوستم از اعراب می نالیدم و حرف از خاورمیانه و تاریخ و پرسپولیس می زدم...بلاخره رو به من وعصبانیتهایم نسبت به اعراب گفت:
شما ایرانی ها همیشه به تاریخ تان می بالید و این واقعن حق شماست اما هرگز با هیچ کدام از شما آشنا نشده ام که برای یک بار هم که شده از خودتان حرف بزنید و بگویید حداقل در همین ۱۰۰ سال اخیر چه کرده اید؟ همیشه ناراضی هستید و همیشه می نالید.همیشه مقصرهایی وجود دارند که شما را از پیشرفت بازداشته اند و همیشه اعراب ۱۴۰۰ سال پیش مقصرهای اصلی این بازی هستند. اگر تمام این ۱۴۰۰ سال شما به این حال گذشته باشد دلیل حال و روز امروزتان را می فهمم.با هر کدام از شما ایرانی ها که آشنا می شوم از تاریخ تان حرف میزنید بی آنکه پاسخگوی امروزتان باشید و همیشه می اندازید گردن دیگران یا پدرانتان. همیشه از حمله اعراب حرف می زنید و گویی همین دیروز اتفاق افتاده است و طی این ۱۴۰۰ سال دست و پای شما برای تغییر بسته بوده است اگرچه یادتان می رود اینطور نبوده و حتا بعد از اسلام شما هنرمند و دانشمند و فیلسوفهایی که می بایست باشید بوده اید.
کمی به اوضاع خودتان چه قبل از انقلاب رضا خان چه قبل از انقلاب خمینی و چه حالا نگاه کنید .. هرگز راضی نیستید :( بلاخره کی می خواهید از خودتان حرفی بزنید؟
می گفت: پیش از انقلاب که به ایران می آمدم همه به نظر خوشبخت می رسیدند و این را می شد حداقل از سر و وضع و خانه زندگی ها و رقص و پایکوبی ها فهمید.ولی باز هم همه ناراضی از شاه بد می گفتند.
بعد از انقلاب که آمدم اثرات مخرب جنگ را دیدم و نمی توانستم درک کنم چرا دست به کار ساختن نمی شوید؟
من می دانم جنگ چیست و من گرسنگی جنگ جهانی دوم را چشیده ام اما در همین پنجاه سال اخیر نیز
ساختیم و ساختیم تا جایی که... خودت قضاوت کن کجا هستیم!
برایت متاسفم پریسای عزیز که نمی توانم در این زمینه همراهت شوم!! تو را نمی گویم ولی این عقاید نژاد پرستانه درباره ی اعراب را بسیار شنیده ام.
اعراب امروز در دنیا پیشرفته تر، آبرودارتر، دوست تر، همراه تر و موفق تر هستند و من برای آن بیشتر ارزش قائل هستم تا برای مردمانی که همیشه شاکی از همگان و مغرور به آنچه که دیگر نیست یعنی تاریخ.
 خوب می دانم حکومت شما خونخوار است اما خوب تر می دانم که آنها متعلق به یک کشور دیگر نیستند و جزئی از کل همان مردمان هستند.در آن کشور هیچکس به فکر ساختن نیست.شما اگر نخبه باشید فراری ،اگر بی پول باشید جنایتکار،اگر معمولی باشید سکوت کنندگان بزرگ،اگر بی سواد باشید دین دار و ایدیلوژیستهایی انقلابی و اگر ثروتمند باشید فراری از هویت واقعی تان هستید؛
وقتی از اینکه اعراب پر رویی می کنند و سن کشورشان به سن پدربزرگ من قد نمی دهد حرف زدم،گفت:
آنها ۷۰ سال پیش وجود نداشتند درست است اما اتفاقن همین نکته ی قوت است و نشان دهنده ی اینکه:اعرابی که وجود نداشتند امروز سرمایه های غرب را به هر شکل ممکن به سمت خودشان جذب می کنند و در حال سازندگی و کسب رضایت بیشتر مردمشان هستند این اتفاقن می تواند مایه ی افتخارشان باشد. این موضوع حداقل درباره ی حوزه خلیج فارس صدق می کند.
یادتان نرود که بشر همیشه در حال فتح کردن است.اگر نتوانید دفاع کنید و خودتان را نشان بدهید دیگرانی هستند که داشته های شما را ببرند و این قانون طبیعت است که حالا با پروتوکولها و کتابهای قانون بین المللی رنگ و لعاب شده! ربطی به ایرانی بودن یا عرب و غربی ندارد.


۲۱ نظر:

  1. salam parisa jon.mersi ke bargashti.pas dars mikhoni ke kam miaee?omidvaram shad bashi.. harfe hesaab moalemet ham javab nadare

    پاسخحذف
  2. سلام
    مطلبتون رو درباره فرزندخواندگی خوندم و چون خودم هم قصد این کارو داشتم یه سری سوال ازتون دارم که ممنون میشم راهنمایی ام کنین؟ایا اینکه گفتین بچه رو از هند باید بگیرین به این معنی ست که در اروپا همه بچه هایی که به فرزندخوندگی میدن از سایر کشوراست و کشور چک خودش بچه بی سرپرستی نداره؟ دوم اینکه ایا اونجا هم مثل ایران شرط سنی و اینکه حتما نابارور باشن وجود داره؟ من خودم ساکن اروپا هستم و همسرم هم اروپایی ست و نمیتونم از ایران بچه بگیرم و برای همین دارن شرایط اروپا رو ازتون میپرسم...ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز من به هیچ عنوان درباره باید!!! از هند بچه آورد صحبت نکردم :) من فقط گفتم قوانین بین المللی در این زمینه وجود دارد که اکثر کشورهای دنیا خاصه هند و چک و آلمان و آمریکا و افغانستان و غیره ... از آن قانون پیروی می کنند. شما هم می توانید با خواندن آن قوانین که به راحتی در گوگل پیدا می کنید ( کاری که من انجام دادم) شرایط را بدانید. شما درست مطلب رو نخوندید به دلیل اینکه من در آخر هم گفتم که این قوانین اونقدر سخت بودند که من از خیر بچه آداپت کردن گذشتم :)
    امیدوارم حداقل شما در این زمینه موفق باشید.
    با مهر و احترام پریسا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون از پاسختون.پستتون رو کامل خوندم و اینکه بچه ای رو ادوپت نکردین رو هم میدونم.چک رو نمیدونم ولی برخی از کشورا (مثل انگلیس) فقط بچه های غیرانگلیسی رو به سرپرستی میدن از این جهت پرسیدم که ایا چک هم اینطوره یا خیر...در هر حال ممنون از پاسختون

      حذف
  4. درود پریسا جان امیدورام خوب باشی.
    مطلب درست . خوبی بود متاسفانه همینطوره:((
    مطلبت رواینجا شر کردمhttp://www.facebook.com/groups/305939386127009/
    پیک خبر
    موفق و پیروز باشی دوست عزیزم:)

    پاسخحذف
  5. من هم تا چند وقت پیش مثل شما بودم و همه کاسه کوزهای بدبختی هامون رو سر عربها می شکستم.اما کم کم دارم واقع بین میشم و به بی عرضه گی ها وانحرافهای خودمون بیشتر دقت می کنم.نمونه واضح و دم دستم هم ژاپن هستش..کشوری که تا هفتاد سال پیش(نه 1400سال پیش) یک کشور میلیتاریستی و جنگ طلب بود بعد از اینکه در جنگ سرش خورد به سنگ و تقریبا میشه گفت که آمریکا اونجا رو با بمب شخم زد و فهمید که راه رو اشتباه رفته بلافاصله مسیرشون رو عوض کردن والان در علم و اقتصاد و دانش حرف اول رو میزنن.و مردمان بسیار آرام و صلح دوستی داره که زبانزد هستند........خوب این برمیگرده به خودشون که اینجوری خواستن.اونها هم می تونستن مثل فلسطینیها که 60 ساله یقه اسراییل رو چسبیدن و همش یه حرف رو تکرار میکنن..بدون اینکه واقع بینانه فکر کنن,ژاپنی ها هم میتونستن یقه آمریکا رو بچسبن و مدام در جنگ و دعوا و عملیات انتحاری باشن.ولی عقل و فرهنگ وبینش رو به جلوی اونها یه چیز دیگه بهشون گفت.....وانگهی مگه انقلاب سال 57 رو هم عربها باعثش بودن.مگه یادمون رفته قیافه های طلبکار و چشمان کاسه خون خودمون را.تازه داشتیم تاتی تاتی می کردیم به سمت تمدن و مدرنیسم که.................کی بود کی بود من نبودم.

    پاسخحذف
  6. این خانوم و استادش مثل اینکه خیلی‌ پرته بابا!
    ۱. دشمنی ما با عربها وقت مال ۱۴۰۰ سال پیش نیست! ما همین چند سال پیش ۸ سال جنگ خونین با عربها (عراق + حامیان عرب خلیج فارس) داشتیم الان هم عربها بیشتر از دهنشون حرف میزنن و اسم جعلی روی خلیج فارس میذارن و چشم به ۳ جزیره ما دارن.
    ۲. عربها ۲۴ ساعت روز در حال پاچه خواری از آمریکا و غرب برای حمل نظامی به ایران هستند

    ۳. در عراق و لبنان و بحرین و سوریه بقیه منطقه به سنی‌های افراطی منطقه پول و تجهیزات میدان برای مبارزه و کشتن شیعیان!

    ۴. اینطور هم نیست که ما ۱۰۰ ساله گذشته هیچ کاری نکردیم و همه بدبختیمونو انداختیم گردن غرب! بابا ما در سال ۱۹۰۶ دموکراسی‌ داشتیم اول انگلیسها با کودتا سید ضیا(۱۹۲۱) رضا شاه را اوردن سر کار و بعدش دوباره انگلیسها به کمک آمریکا در ۱۹۵۳ کودتا کردن و دولت دمکراتیک در مصدق را سرنگون کردن!

    مثل اینکه استادتون بیسوادتر از شما و شما بیسوادتر از استادتون هستید!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بِعله....
      شماه هم خوب ميشي انشاالله.

      حذف
  7. دوست ناشناسی که از ژاپن صحبت کردید :) در تایید صحبتهای شما باید بگم که من الان یکی از صمیمی ترین دوستانم ژاپنی هست و ۱۰۰ درصد حرفهای شما رو تایید می کنه و می گه جنگ با امریکا سرنوشت ما رو به سمت آنچه که باید می رفتیم برد. ما باید عوض می شدیم که شدیم.

    و دوست ناشناسی که از بی سوادی بنده و استاد فرمودید البته همین کلام و دلایل مسخره ی شما تاییدی هست بر آنچه که استاد فرمودند و ما درک کرده بودیم متشکرم

    پاسخحذف
  8. امثال اين بحث شما و استادتان بارها در جمع ايراني هايي تازه مهاجر در جريان بوده است و من چندتايي از آنها را خودم شاهد بودم. كمتر كسي پيدا مي شود كه كمي واقع بين باشد و كارهايي كه همين امثال ما مي توانستيم در ايران بمانيم و انجام دهيم ببيند. راستش را بخواهيد خودخواهي ما مهاجرها كه ظاهرا نخبه هاي آن جامعه هستيم خودش را در پس بغض و كينه از اعراب و غرغر هايي بي فايده و بدون محتوا از دولت نابخرد امروز ايران پنهان كرده است.

    پاسخحذف
  9. پريسا جان، درود
    هميشه از يافتن هم ميهنان گرامی و دوست داشتنی ای همچون تو شاد می شوم. به اميد روزی که بشود با نام راستينم مرا بشناسی و از نزديک بتوانيم همديگر را ببينيم. ولی دانستن بودن آدم هايی همچون تو مايه ی دلگرمی است. پيروز، تندرست و سرافراز باشی.

    راه در جهان يکی است و آن راستی است.
    «اشو زرتشت»

    پاسخحذف
  10. این حرفا همه درست ولی باز دلیل نمی شه که در برابر اعراب سکوت کنیم!

    پاسخحذف
  11. دوست عزیز سپاس از حظور و مهرتان من با استاد موافقم و مطلبتان برایم خیلی جالب بود ضمنا مدتیست امیریه را به فیس بوک کشاندیم و تصاویر و تاریخچه و خاطرات بچه هایش را از محله که خوشبختانه همگی مربوط میشود به دوران خوشگذشته را در آن قرار دادیم که فکر کنم آشنایی با این محله قدیمی خالی از لطف نباشد. حسین امیریه
    http://www.facebook.com/pages/Amirieh-امیریه/208939239175174?v=wall

    پاسخحذف
  12. درود بر پریسابانوی عزیز
    با عرض ارادت بسیار
    پریسا خانم حرف های این استاد بیشترش درسته ولی یک نکته در صحبت هاش بود که خواستم اینجا ازش بگم
    درباره ی این که عرب ها در دنیای امروز از ما ایرانی ها "آبرودارتر" هستند.
    می دونم که درست میگه ولی چرا؟
    لطفن ازشون بپرسید اعراب به چه دلیل باید از ایرانی ها آبرودارتر باشند؟
    دانشمندان بزرگی دارند؟
    پیشرو در تکنولوژیند؟
    صنایعشون دنیا رو برداشته؟
    .
    .
    .

    واقعیت اینه که هیچ یک از این افتخارات رو ندارند، کاری با گذشته ندارم که حتی در اون زمان هم چیزی نبودند. همین امروز رو می گم!
    حتی در تروریسم هم همیشه پای اعراب در میانه نه ایرانی ها!
    مشکل ما رژیم تروریست پروریه که بدون توجه به ملتش، سرمایه های ملی رو میده و تروریست مزدور عرب پرورش میده
    حالا شما بگید. چرا باید اعراب از ما آبرودارتر باشند؟ چرا بسیاری از مردم دنیا چنین چیزی رو درک نمی کنند؟

    همونطور که گفتم با نظر این استاد درباره ی "بی غیرتی" مردم ایران موافقم ولی انصافن ازشون بپرسید می دونند زندگی در سایه ی استبداد مذهبی، اون هم از نوع اسلامی که چیزی به نام اخلاق رو نمی شناسه، چه معنایی میده؟
    در کل چند سده ی گذشته، چند کشور طعم چنین استبدادی رو چشیدند که ما بریم و از تجربه شون برای نجات کشورمون بهره ببریم؟
    خود اروپایی ها هم چندین سده طول کشید تا از حکومت کلیسا خودشون رو نجات دادند هر چند که همون هم به هیچ وجه قابل قیاس با حکومت روحانیت اسلامی نبوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. متاسفانه حقیقت از انچه که می دانیم و می خوانیم و درک کرده ایم تلخ تر است دوست اسمانی عزیزم. منظور من این است که در مملکت در بسته ی ایران خیلی چیزها را خیال کرده ایم و من به شخصه وقتی از ایران خارج شدم متوجه شدم حقیقت ندارد و یکی از انها موضوع دانشمندان و غیره است که شما اشاره کردید. نه اینکه دانشمندها وجود ندارند نه!! مسئله این است که در دنیا اگر به کسی بگویی من خوشحالم از اینکه فلان ریسس ناسا ایرانی است به تو می خندند :( اما اگر بگویی اهل دبی هستم می گویند به به وه وه عجب کشوری ساخته اید.چقدر صلح دوست هستید چطور توانستید خیلی کشور با حالی دارید عجب شیک زندگی می کنید و....
      آدمهای دنیا آنقدر که ما خیال می کنیم باهوش نیستند و شاید من نباید این را بگویم.بهتر است بگوییم مردم دنیا زاویه دیدشان با ما از زمین است تا کهکشان ...
      افکار مردم دنیا پی دانشمندهای ۱۰۰۰ سال پیش نیست حتا پی دانشمندهای همین امروز هم نیست.آنها به دو چیز فکر می کنند صلح و عشق و حال! اگر از کشور تو اینها بیرون نمی اید پس بهتر است به چیزی نبالی این حرفی است که هزاران بار از هزاران تن با سکوت و پوزخندشان شنیده ام :( من از عامه ی مردم حرف می زنم.اگر شما آدمهای مهم خارجی اطرافتان زیاد است اگر توریست خارجی در ایران زیاد دیده اید که به شما به به و چه چه گفته اند مثل عده معدودی وطنی می مانند که می گویند بوف کور جاودان ترین اثر فارسی زبان معاصر است! چند نفر تا به حال این را گفته اند و باور دارند؟ تمام اساتید من تمام هم کلاسهای من در این یکسال و اندی دانشکاهم به جز دونفر همینطور هستند که توضیح دادم.اینها همه از همه جای دنیا پیر و جوان زن و مرد و مشتی نمونه ی خروار جامعه ی غرب هستند.
      اینجا همه در کمپین ضد اسراییلی برای دفاع از لبنان و غزه شرکت می کنند و به من که از تروریست و حکومتی حرف می زنم می خندند.
      اینجا همه می گویند ما ۵۰۰ سال پیش از یوغ استبادا دینی درآمدیم و شما ۳۰ سال پیش خودتان را آویزان دین کردید.
      اینجا خیلی ها معتقدند اعراب بعضی کشورها شاید تروریست باشند ولی اکثر انها انسانهای مورد احترامی هستند ولی خیلی بخواهند خوب بگویند از ایرانی این است: زیاد با آنها آشنا نیستیم هر چند همه جای دنیا هستند!
      البته من از استادم طرفداری نکردم و تمام حرفهای شما رو هم تقریبن به او زدم ولی خوب پاسخهای بسیار داشت که در متن و این پاسخ نمی گنجد.

      حذف
    2. خوب حرف منم همینه پریسابانو
      در نظر قبلیم فراموش کردم بگم اعراب تنها چیزی که دارند پول بادآورده ی نفته.
      این که بخش بزرگی از مردم دنیا چنین تفکر "اشتباهی" درباره ی ایرانیان و اعراب دارند تقصیر ما نیست و دلیل نمیشه که ما به این شکل خودمون رو سرزنش کنیم.
      به کسانی که میگن شما 30 سال پیش خودتون رو اسیر حکومت دینی کردید بگید این سرنوشت محتوم همه ی کشورهای اسلامیه. حتی اگر اون کشور "ترکیه" باشه.
      ولی همین که ما ایرانی ها زودتر از همه این تجربه رو داشتیم، تجربه ای که صد در صد تا ابد دوام نخواهد داشت، خودش پیشرو بودن جامعه ی ایران نسبت به بقیه ی جوامع اسلامی رو نشون میده.
      گفته ها فراوونه پریسابانو
      باز هم خدمت خواهم رسید

      حذف
  13. نقص کاپی رایت...
    این مطلب متعلق به خانم پریسا سفر پور است از وبلاگ بغض سی ساله که بدون ذکر منبع در این وبلاگ گذاشته شده.
    http://boghze30sale.blogspot.com/2012/04/blog-post.html
    منبع اصلی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پریسا صفرپور۱۳۹۱/۳/۶, ۱۱:۵۵

      دوست عزیز خوب من خودم پریسا صفرپور هستم که =)) به نظرم می خواستید این مطلب رو در وبلاگ دیگری بگذارید اشتباهی اینجا گذاشته اید. به هر حال متشکرم

      حذف
  14. من با همه مطلب موافقم بغیر از این:اعراب در حال کسب رضایت بیشتر مردمشان هستند!

    پاسخحذف
  15. بنظر من باید در بیشتر موضوعات بینابین نگاه کرد. هم باید در مقاطعی خود را مقصر دانست و هم نمیتوان از تاثیر سیاستهای مخرب برخی کشورهای عربی ( و نه ملت های عربی که به هر حال آنان هم تا حدودی از تبلیغات سیاستمدارانشان علیه مردم ایران تاثیر می پذیرند) بی توجه باشیم. اتفاقاً در طول پس از حمله اعراب ایرانیا ن سهم بسیار زیادی در فعالیت های علمی و نظامی و پیشرفت داشته اند بگونه ای که در زمان نادر شاه وسعت جغرافیایی ایران به زمان سلسله ساسانیان رسیده بود. اعراب نیز همچون ما اوج و حضیض داشته اند . در صد سال اخیر هم سابقه فعالیت های سیاسی و اجتماعی ایرانیان از جمله داشتن پارلمان و حکومت مقتدر و پیشرفت های صنعتی و مشارکت زنان و احقاق حقوق آنان از بسیاری از کشورهای عربی و حتی برخی کشورهای آسیایی و غربی بالاتر بوده است. پس بیکار ننشسته بودیم. فقط آنچه که باعث شده ما ایرانیان از وضعیت خود ناراضی باشیم، سیاستهای نابخردانه ای است که از سوی حکومت اسلامی فعلی متوجه ملت ها و کشورهای غربی و عربی شده و ما را از پیشرفت بازداشته و دشمنی های ناخواسته ای را متوجه ما کرده است. در واقع گله و شکایت و نالیدنِ ما از دیگران نیست بلکه از دستِ خود می نالیم و چون نمی توانیم خود را مورد عتاب قرار دهیم،دیگران را نشانه می رویم. نشانه ای که گاهی به حق است و گاهی به ناحق. با تقدیم احترام.

    پاسخحذف
  16. رضا از تهران۱۳۹۱/۴/۱, ۱۱:۱۰

    آنجا کجاست که:
    منطق تقلید است،کتاب دکور است،روزنامه تبلیغات است،آزادی میدان است،جمهوری خیابان است،استقلال تیم است،شعار آسان است،شعور نایاب است،پینه های دست عار است،پینه بر پیشانی افتخار است،دروغ حلال است،شادی حرام است،اعدام اصلاح است،اصلاح فساد است،دانا افسرده است،نادان کامیاب است،درد مردم بی درمان است،ریا ایمان است،ایمان برای نان است......
    آری!
    اینجا ایران است!!!

    پاسخحذف