۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

بنای غریب و شگفت انگیز زیگورات

میان معبد‌ها و نیایش گاه‌ها در دنیا زیگورات‌ها از حیرت انگیزترینها هستند.نقاط مذهبی‌ که ساختمان‌هایی‌ هرمی‌ شکل دارند و پلکانی. معمولا ۵ و ۷ طبقه. { زیگورات }به معنی‌ به سوی آسمان یا به سوی خداوند در واقع { زیقورات } است که از زبان ایلامیها در ۳ تا ۶۰۰۰ پیش باقی‌ مانده. خوزستان،کرمان،عراق،شیراز،کاشان و جیرفت مناطقی هستند که زیگورات‌ها را در بر گرفته اند و { چغا زنبیل } در شوش معروفترین آن است. اینها معمولا مکان مذهبی‌ بودند و شهرها را نزدیک به آنها میساختند. { چغا زنبیل }به معنی‌ تپه زنبیلی در سازمان یونسکو ثبت شده و بازدید از آن تا جایی‌ که من یادم است آزاد بود. این معبد به دستور پادشاه ایلام به نام { اون تاش گآل }در ۵۰ متر و ۵طبقه ساخته شده که فقط ۲۵متر از آن باقی‌ مانده.دیوارهای معبد کاشیهای لعاب دار دارد و بر روی خشتهای آجری این جمله دیده میشود:{ من اونتاش گآل پسر هومبانمنا شاه انزن و شوش بنای محترمی ساختم طی‌ سالها و روزهای پرشمار پدشاهی طولانی به دست آوردم.من یک شونشو ایرپیا بنا کردم.من برای خدای گآل و اینشوشیناک زیگورات ساختم}} . از عجایب این معبد داشتن رصد خانه یا تقویم آفتابی برای سنجش روزها و آغاز فصلهای سال است.از عجیب دیگر, سد تنظیم و مخزن آبی است که در فاصلهٔ ۲۰۰متری معبد آب رودخانه دز را از طریق یک کانال به آن میریختند تا توسط لوله‌های سفالی به خانه‌ها و معبد کشیده شود.توجه کنید ۴۰۰۰سال پیش آب لوله کشی‌ !!!

۳ نظر:

  1. جدّن؟! نمیدونستم تا حالا! عجب چیز خوفیه! ۵۰ متر؟؟؟ خدا من!!! اون موقع؟!
    WoW!
    پس بگو... هی از خودم میپرسیدم این گارانتی dell معنیش چیه! زیگورات!
    مرسی!

    پاسخحذف
  2. سلام
    مطلبت عالي بود با اجازت در وبلاگم گذاشتم.البته زيگورات جايي براي ارتباط فرازميني ها بوده.
    در اين مورد كتاب گمشده انكي كه اين لوح ها در عراق پيدا شده كاملا توضيح داده.

    پاسخحذف
  3. سلام . من هم همین نظر دوست مون رو دارم . میگن اینجا ها جایگاه پرتاب موشک بودن . شاید دفعه بعد یه خلاصه از این نظریه رو توی بلاگم بذارم . مواظب خودت باش




    با درود و سپاس فراوان : شهرام

    پاسخحذف