۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

امیدوارم حداقل چیزی به نام وجدان اجتماعی در ما متولد شود اگر شهلا جاهد اعدام می شود.



به شخصه مخالف (( حذف ))اعدام از قانون اساسی کشورم اما کدام کشور؟ کدام قانون اساسی؟ کدام قاضی؟کدام حکم و کدام محکوم؟
شهلا جاهد زاییده و پرورده ی جامعه و حکومتی است که به او بدهکار هستند.شهلا جاهد حتا اگر قاتل!
از پدرش مادرش معلمش عشقش رهبران کشورش طلبکار است.
کدام یک از آنها بدهی شان را به او پرداخت کرده اند؟
اگر در کشوری آزاد و جامعه ای روشن و با سواد می زیستیم شهلا جاهد اگر قاتل می بود از نظر من حداقل حبس ابد می گرفت اما در اجتماعی که پدر می تواند دخترش را با توسری و کتک در خانه بنشاند و از ادامه تحصیل بازدارد! در جامعه ای که مرد می تواند به زنش به نام اسلام خیانت کند! در مملکتی که احساسات جریحه دار شده و به حق خانواده مقتول جایگزین قضاوت می شود! در کشوری که یک تیر خلاص زن فیلمساز و فیلمش پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای آن جامعه شده ؟! در جامعه ای که سی سال است اعدام در ملا عام جای نمایشهای عاشقانه و رقص و شادی را گرفته؟ در دادگاهی که ایمیل نوشتن آرش رحمانی پور و عقاید به زبان نیاورده اش با قتلهای آشکار و اسلحه گرم گروههای تروریستی برابری می کند و حکم اعدام صادر می کنند!؟ نه سال حبس و کابوس مرگ برای شهلا کافی نبود؟
شهلا جاهد دیوانه است ؟ قاتل است ؟ خائن است ؟ یا هرچه که بدتر!! این سیستم صلاحیت گرفتن جانش را ندارد!
خانواده مقتول تا ابد سوخته اند و حق دارند عصبانی باشند اما همین حس انتقام جویی و عصبانیت که ۹ سال است جان انسانی را دائم به لبش رسانده و برگردانده پرورش یافته و پرورش دهنده امثال شهلا هستند.
همین حس انتقام و خشونت پروری ممکن است فرزندان لاله سحرخیزان را بعدها به پدران بی مسئولیت و خائنی تبدیل کند که شهلا ها و ناصرها و لاله های فراوان خواهند ساخت.
اگر حکومت نابه جایی داریم می بایست حداقل خودمان به صورت اجتماعی دلایل خطای خودی هایمان را بدانیم و درک کنیم.اگر فقط یک دقیقه مادر لاله سحرخیزان از غرور و تعصبش دست می کشید و نه با احساس که با وجدان اجتماعی اش جای شهلا و لاله را با هم عوض می کرد چه اتفاقی می افتاد؟اگر فقط یکبار با خودش می گفت: شرایط مناسب زندگی و شانس و خدا و اجتماع برای لاله ی من فراهم بود
اگر شهلا هم اینها را می داشت امروز قاتل نبود!
به هرحال امیدوارم حق به آنها صبر بدهد و به ما انصاف و به مملکتمان کمی وجدان جمعی.


پ ن: به شخصه مخالف حذف اعدامم چون دوست ندارم آنقدر در دموکراسی غرق شوم که از سمت دیگر انسانیت سقوط کنم.در اتریش که جامعه ای سالم و آزاد است پدری بیست سال دخترش را پنهان و با تجاوز هفت بچه تولید می کند و سپس به خبرنگاران می گوید در زندان خاطراتم را خواهم نوشت.
در جامعه بیمار ایران حتا پس از دموکراسی حکومتی سالیان سال راه مانده تا دموکراسی فردی به رگ و پی ما جاری شود.شاید یکی از آنها هم من هستم.



۷ نظر:

  1. پریسا جون خیلی زیبا قلم زدی. مشکلات ایران و ایرانی ریشه ایست. ما از کسانی که جواب قلم را با اعدام می دهند می نالیم در صورتی که خودمان همون اعمال را می ستاییم. با مرگ شهلا هیج اتفاقی نخواهد افتاد من و تو فراموش می کنیم ولی در تاریخ ما ایرانیان این حوادث باقی می ماند که ما انسانها به خاطر تعصب، توقع و حسادت حق نفس کشیدن را از انسانهای دیگر می گرفتیم اون هم با بدترین روشها.باید بدانیم تا عشق و محبت و احترام را بین انسانها جاری نسازیم، نسلهای بعدی خشن تر خواهند بود. به امید روزی که شعار دادن را کنار بگذاریم و انسان و انسانیت را تجربه کنیم تا از زندگیمون لذت ببریم.

    پاسخحذف
  2. پریسای نازنین سلام. چقدر این مطلب به دلم نشست. چقدر گفتم واقعا درسته! امیدوارم عزیزم که یه روزی واقعا اون وجدانی که تو میگی تو ما ایرانیها بیدار بشه. قلمت مانا دوست خوبم. میبوسمت.

    پاسخحذف
  3. پریسای عزیز،
    وقتی می‌نویسی:«به شخصه مخالف (( حذف ))اعدام از قانون اساسی کشورم اما کدام کشور؟ کدام قانون اساسی؟ کدام قاضی؟کدام حکم و کدام محکوم؟»
    دیگر نمی‌توانم به خواندن ادامه دهم. اعدام عمل ناپسندی است و «کشور» و «قانون» و «قاضی» و «حکم» و «محکمه»اش فرقی در موضوع ندارد. آدم‌ها دو دسته‌اند یا «موافق اعدام» یا «مخالف اعدام» وقتی در جبهه‌ی موافقین اعدام هستی دیگر حالا این که مهربانانه‌تر کسی را اعدام کنند یا عادلانه‌تر محاکمه‌اش کنند یا قوانین انسانی‌تری داشته باشند ماجرا را تغییر نمی‌دهد.

    پاسخحذف
  4. پریسا جان سلام،
    دوباره برگشتم.

    پاسخحذف
  5. پ.پ.ن:
    پریسای عزیز، کشتن انسان‌ها هرگز درمان هیچ دردی نیست که خود دردبی‌درمان است.
    ببخشید دی‌شب درست بعد از این‌که خبر کشته شدن شهلا جاهد را شنیدم به اینجا آمدم و از خواندن جمله‌ی اول آنقدر ناراحت شدم که دیگر بقیه متن را نخواندم. امروز آمدم بقیه متن را خواندم. تناقضی در متن وجود دارد که من متوجه نمی‌شوم. می‌نویسی:«اگر در کشوری آزاد و جامعه ای روشن و با سواد می زیستیم شهلا جاهد اگر قاتل می بود از نظر من حداقل حبس ابد می گرفت» بعد توضیح می‌دهی که حالا چون در آن جامعه زندگی نمی‌کنی اصولا شهلا جاهد باید تبرئه شود و حبس ابد هم نگیرد. بعد من متوجه نمی‌شوم تو پس کی مدافع اعدام هستی و چرا می‌گویی مخالف حذف اعدام هستی؟
    به هر حال ایران یا همین است که هست یا «کشوری آزاد و جامعه ای روشن و با سواد» که در آن‌صورت هم که می‌گویی حبس ابد برای قتل کافی است. مگر این که اعتقاد داشته باشی برای رسیدن و تا رسیدن به جامعه‌ای روشن و باسواد و آزاد باید اعدام وجود داشته باشد که باید عرض کنم جامعه با اعدام روشن و آزاد و باسود نمی‌شود.
    در مورد پی‌نوشت هم من متوجه نشدم دموکراسی چه ربطی به اعدام دارد و غرق شدن در دموکراسی یعنی چه؟ اما اگر منظورت حقوق انسانی و آزادی‌خواهی است توصیه می‌کنم غرق شوی و مطمئن باشی آن‌ور بامی وجود ندارد و انتهایی برای آن نیست هر چقدر که آزادخواه‌تر و مترقی‌تر و انسان‌تر باشی جا دارد.

    پاسخحذف
  6. آقای عزیزی جان تصور نمی کنم به این عجیبی باشد که شما (( از سر عصبانیت و غمی که برای شهلا دارید )) متصورش هستید.. ساده است من کسی هستم که با حذف اعدام مخالفم و توضیح دادم مدافع آن هستم چون وقتی مرد بی رحمی که به دخترش تجاوز می کند را نمی بایست بفرستیم به زندان و بگوییم به به ما دموکراسی داریم و اعدام نداریم و پدر می تواند در زندان خاطراتش را بنویسد!
    درباره حکم شهلا هم عرض کردم که ۹ سال زندانی که این آدم کشید و هر روز زجر و زجر و زجر برایش از هر اعدامی بدتر بود نگفتم باید همان اول آزاد شود.
    انگار من خیلی بد مطلبم را بیان کرده ام!! که با برداشتهای خودتان آن را تعبیر می کنید... شاید خیلی ساده تر باید بگویم که :
    ایران پر است از کمبودها و اشتباهات و غلطهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و حکومتی و قانونی که امثال شهلا در آن گناهکار نیستند.. و چنین شرایطی حق ندارد برای جان یک انسان که منظور ما شهلاست تصمیم بگیرد.همان زندان برای او کافی بود. درباره اعدام در جامعه دموکراسی و نظر من هم باید بگویم که نه قانون شناسم و نه قانون گذار که بتوانم نطر بدهم در حال حاضر به شدت موافق اعدام بسیاری از مردان سی سال حکومتی که قاتل هزاران نفر هستند هستم و موافق اعدام هر متجاوزی که با علم به زنان یا دختر بچه ها تجاوز کرده است.
    با مهر و احترام به شما استاد عزیزم

    پاسخحذف
  7. پریسای عزیز،
    اگر در این مورد برای شما نوشتم برای احترامی است که برایتان قایل هستم الان هم مطالب زیادی نوشتم بودم که پاک کردم. به هر حال امیدوارم نویسنده و روشنفکر و از آن محترم انسان آزاداندیشی مانند شما در این مورد بیشتر مطالعه و بررسی کنید و از رده و گروه و جبهه‌ی انسان‌های طرف‌دار اعدام خارج شود و به جمع میلیون‌ها انسانی بپیوندد که علیه حکم اعدام مبارزه می‌کنند. این که شما بخواهید کشورهای اروپایی را به عقب برگرانید و در آن کشورها دوباره مجازات اعدام برقرار شود چیز خوبی نیست الان همه دارند مبارزه می‌کنند تا مجازات اعدام کلا در جهان لغو شود.
    توصیه می‌کنم نگاهی به این نقشه بیاندازید و ببینید جهان به چه سمتی می‌رود و شما چه سمتی را برایش می‌خواهید.
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Death_Penalty_World_Map.svg

    پاسخحذف